Zoeken
  • Sara de Waal

Wat is een blog? Waarom heb ik een blog nodig?

Zo nu en dan stap ik uit mijn schrijfholletje om een gezellige netwerkbijeenkomst te bezoeken. Als je op zo’n samenkomst nieuwe mensen leert kennen, vragen ze vaak wat je doet. Omdat ‘schrijven’ een beetje vaag is -en ik heb ontdekt dat mensen teleurgesteld zijn als blijkt dat ik geen boek schrijf- probeer ik tegenwoordig wat specifieker te zijn. ‘Ik schrijf vooral blogs,’ vertelde ik, hopend op een glimlach en een blik van herkenning en waardering (verbale vertaling: ‘Tjonge, blogs! Die willen we allemaal wel!’). Die kreeg ik niet. Wat ik wel kreeg, was een wat verwarde en ongemakkelijke blik. Na een pauze werd de blik gevolgd door ‘Oh… eh… voor jezelf gewoon?’


Iedereen blogt

Leerzaam moment. En eigenlijk wel begrijpelijk. Een paar jaar geleden onderhield ik namelijk ook een blog, genaamd Bewust Bourgondisch. Hierop verschenen -naast lollige anekdotes en wat maatschappijkritiek- vooral veel stukjes over eten, want ik houd van eten. Bloggen is hot, het internet barst uit zijn voegen met blogs. Persoonlijke verhalen over leven met kinderen of katten, beautyblogs over mode en gezichtsverzorging, en een hele berg blogs die eigenlijk vooral uit recepten met een aanloopje bestaan. Een blog is eigenlijk simpelweg een chronologisch gepresenteerde verzameling online artikelen, gericht op een bepaalde doelgroep.


De waarde van een zakelijk blog

Leuk dus, dat je blogs schrijft, maar niet per se interessant voor bedrijven. Wat wél interessant is voor bedrijven, is een zakelijk blog, over hun eigen producten, diensten of vakgebied. Sterker nog: een blog is voor veel bedrijven een must om bezoekers te trekken die in klanten kunnen veranderen. Dat zit zo. Met een zakelijk blog bewijs je je bezoekers een dienst: je geeft tips en informatie over je vakgebied. Je kunt op deze manier verschillende diensten leveren aan je doelgroep. Dit zijn de meest voorkomende diensten:

  • Je lost hun problemen op (‘Hoe krijg ik mijn bedrijfsverhaal helder?’)

  • Je legt dingen uit (‘Wat is een blog? Waarom heb ik een blog nodig?’)

  • Je geeft ideeën (’5 tips voor een effectieve website’)

Google lust graag verse content

Door je expertise op deze manier te delen ontwikkel je jezelf tot een autoriteit in jouw vakgebied en creëer je waarde voor bezoekers van jouw website. Maar dit is zeker niet de enige reden om bloggen serieus te nemen. Google houdt van verse content, dus des te vaker je nieuwe informatie deelt door middel van een blog, hoe hoger je in Google komt als mensen zoeken op relevante termen. Regelmatig bloggen = lekker veel leads = lekker veel bezoekers = lekker veel klanten.


Makkelijk delen

Zakelijk bloggen heeft nog een groot voordeel: je hebt meteen hapklare content om te delen in je nieuwsbrief en op al je social media kanalen! Denk aan Facebook, Twitter, Instagram, Google+, LinkedIn en Pinterest. Veel werk? Geen zorgen, er bestaan handige plugins om je blogs automatisch te delen op je verschillende kanalen. Het mooiste is als anderen dat bericht vervolgens delen. Jij weet natuurlijk dat je een goede informatiebron bent, maar het staat natuurlijk nog beter als anderen dat ook vinden.

Wil je een blog op je website? Neem contact met mij op om te praten over de opties.



Verwelkom meer bezoekers door te bloggen!

0 keer bekeken

Sara Schrijft - tekst en vertaling

Zambiapark 17

2408JN Alphen aan den Rijn 

T: 06 51 35 53 38

© 2020 Sara Schrijft