Zoeken
  • Sara de Waal

5 tips voor een professionele website met effect!

Weet jij waaraan een effectieve zakelijke website moet voldoen? Als je bedrijf up and running is is het tijd voor een website, zodat potentiële klanten je kunnen vinden. Ik ken ondernemers die zeggen: ‘ach, een website is voor mij bijzaak, ik krijg mijn klanten uit mij netwerk’. Toch zeg ik: een website zou nooit een bijzaak moeten zijn. Waarom? Vrijwel iedere klant kijkt er vroeg of laat een keer op. Meestal vroeg. Als je homepage dan rommelig is, of geen duidelijke tekst bevat, drukt dat een stempel op je bedrijf: onprofessioneel. Dan kun je nog zo bekwaam zijn in je éigenlijke vak – de indruk is gemaakt en blijft hangen. Er zijn altijd meer vissen in de zee, vissen die laten zien dat ze presentatie -en dus de klant- belangrijk vinden. Bereik meer klanten en laat een positieve indruk achter door het volgen van deze handige tips.


1. Wees duidelijk

Een onduidelijke website doet de zaken geen goed. ‘Leuk al die foto’s en dat kekke design, maar wat dóen jullie nou eigenlijk?’ vraag ik me wel eens af bij sommige sites. Niet zelden zijn dit hippe start-ups waar de prioriteit meer op de vorm dan op de inhoud ligt. Als ik te veel twijfel over wat voor bedrijf het precies is, neem ik geen contact op. De meeste bezoekers komen naar je website om wijzer te worden. Het mag er natuurlijk mooi uit zien (graag zelfs!) maar een website moet meer zijn dan alleen visueel stimulerend. Zorg dus dat de belangrijkste informatie hoog op je website staat: wie ben je, wat doe je en hoe kunnen mensen contact opnemen? Ook belangrijk: gebruik een leesbaar lettertype en een duidelijke opmaak.

2. Denk vanuit de klant

Om aan te sluiten bij de beleving van de klant, is het belangrijk om niet alleen duidelijk te zijn, maar daarnaast in te spelen op wát bezoekers precies willen weten. Ook hierbij geldt: informatie is het belangrijkste. Een mooi portfolio is leuk, maar voor potentiële klanten is het vaak interessanter om te lezen wat de mogelijkheden precies zijn, wat ze kunnen verwachten van het proces, wat andere mensen van jouw werk vinden, en indien mogelijk: wat de kosten zijn van jouw producten of diensten.


3. Maak je site gebruiksvriendelijk

Ontwerp je je website zelf? Ga dan zorgvuldig na hoe gebruiksvriendelijk je website is. Test je site uitvoerig: is het ontwerp responsive op een tablet? Hoe ziet het eruit op een telefoon? Zorg dat alle functies naar behoren werken en er geen slordigheidjes in zitten, zoals navigatie die nergens heen gaat of een woord dat nét op een volgende regel verschijnt. Ook je basale SEO moet natuurlijk in orde zijn: denk aan je SEO-titel, je keywords, je meta-omschrijving. Er zijn handige SEO-plugins verkrijgbaar die je helpen om deze zaken te optimaliseren.

4. Blog en bied interessante content

Als het goed is komen er bezoekers op je website die hebben gezocht op een product of dienst die jij aanbiedt. Dat is echter niet de enige groep die je naar je website wilt leiden: je wilt ook mensen trekken die googelen op een onderwerp dat met jouw bedrijf te maken heeft, of nog eens terugkomen naar je site vanwege de nuttige informatie. Dit doe je door regelmatig een blog te plaatsen. Door middel van het schrijven van een blog kun je terugkerende bezoekers op de hoogte houden van de laatste nieuwtjes, of trakteren op tips (zoals dit blog). Google laat bovendien graag verse content zien, zodat je makkelijker hoog in de zoekresultaten verschijnt als je regelmatig blogt.


5. Niet iedere tekst is een goede tekst

Bijna iedereen kan wat informatie op papier zetten, maar niet iedereen kan pakkende content schrijven. Dat geldt natuurlijk voor blogs, maar zeker ook voor je website zelf. Denk eens na: wat zorgt ervoor dat jij tot actie overgaat bij een websitebezoek? Of dat je überhaupt een tekst leest? Een aantal zaken is hiervoor essentieel, zoals helder taalgebruik, niet te lange alinea’s, en het gebruik van tussenkoppen. Daarnaast moet het doel van de tekst natuurlijk duidelijk zijn: wil je informeren? Vermaken? Verkopen? Alle drie? Om je doel te bereiken is het belangrijk dat de toon van je tekst aansluit bij je doelgroep: bijvoorbeeld formeel en zakelijk, of informeel en luchtig. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.


2 keer bekeken

Sara Schrijft - tekst en vertaling

Zambiapark 17

2408JN Alphen aan den Rijn 

T: 06 51 35 53 38

© 2020 Sara Schrijft